~Jom turun berat badan cara jimat, selamat & mudah!~

Tuesday, April 7, 2009

>>Jauh di sudut hati ini...<<


Ermmm..baca tajuk entry aku je mesti korang tertanya..kenapa lak aku kali ni..korang tengok tak pic2 kat entry bawah masa Birthday Aqila & Kawen Alynn..tertanya2 tak "mana anak2 aku & hubby aku"..errrmmm..al kisah...

Hari pertama aku hantar anak aku ke taska kan..kan aku cite mlm sblum tu Aiman demam..esoknyee aku hantar gi taska..lps tu kan..pukul 5pm..cikgu kat taska dh call aku mnta ambik anak2 aku sbb diorg asyik nangis2 aje..sbb hari pertama kan..jadi diorg x biasa lagi..aku pun bergegas le ambik..sampai2 aje..dari jauh aku tgk Cikgu diorg tgh temankan anak2 aku kt pintu pagar..anak2 aku tgh sedih..budak2 lain sume kat dalam masih lagi belajar sementara pukul 5.30pm abis kelas..situasi ms tu membuatkan aku sgt sedih..sbb tgk diorg menunggu kat pagar tu seolah menunggu aku seharian kat situ..tapi aku pujuk hati ni supaya tak sedih..aku kt dlm keta tgk diorg mcm mencari2 aku..lps tu bile aku turun aje..terus ceria muka diorg..aduhaiiii..cikgu pun bukakan pintu pagar..

Aiman: Mamaaaaaaa dah balikkkk..
Airel: Ma..ma..ma..ma..
Mama: Mama dah sampai..jangan nangis yer..

Bayangkan le..Aiman trus peluk aku terus masuk dlm keta tutup pintu keta x kuar2..Airel lak suh aku dukung dia..peluk kuat2 x nk turun..lsp tu cikgu diorg ambik brg2 susu utk bw balik..smabil2 tu aku tanya le diorg hari pertama mcmn..

Mama: Cmne diorg ok ke..(sbb aku tgk muka2 cikgu hari tu keletihan sgt2)

Cikgu: Aiman ok kak, nak belajar..dia suke belajar..tapi adik dia mcm tercari2 akak le..tp bile tgk abg dia, dia ok balik cuma kalau x nampak aiman, dia nangis..lps tu masa main, airel ajak aiman main same..masa tu aiman tgh bjar..aiman pun ikut temankan adik dia kejap untuk main..bile airel dh sonok main, aiman tggalkn utk sambung bjar..lps tu airel nangis balik sbb aiman gi smbung bjar..aiman pun ikut nangis..maybe aiman dgn airel sedih kot kak..biase laa hari pertama..mmg diorg takleh pisah le kak..xpe le kak jgn risau le hari pertama..1st time ye kak bg org jaga?

Mama: A'aa..1st time..Memang diorg tak pernah pisah..(aku tahan sebak) Diorg tido tak?

Cikgu: Airel tido..tapi Aiman tak tido..budak2 lain sume tido..dia aje x tido..

Aku bertambah sayu sgt dengar cikgu ckp mcm tu..Alhamdulillah le cikgu2 kt situ tak merungut jaga anak2 aku..lepas tu aku nak balik..cikgu kat situ siap cium airel & suh airel salam..hermmm..alhamdulillah maknanye kat situ insyaALLAH sesuai..lepas tu aku bawa diorg balik..sambil drive aku tanya2 aiman..

Mama: Abg sonok tak sekolah?
Aiman: Sonok..
Mama: Abg buat ape? makan ape? makan dgn sape?
Aiman: Aiman kaler2..baca Abc..makan nasi dgn hakim
Mama: Abg makan nasi dgn sup ke?
Aiman: Bukan dgn sup..dengan Hakim le mama..
Mama: (Aku gelak dgn jawapan Aiman) Ooooo..adik lak makan tak?
Aiman: Makan dgn abg..
Mama: (Aku sayu balik bile dgr kata2 aiman tapi aku tahan) Esok abg skolah lagi yer..jangan nangis yer..
Aiman: (Dia angguk je) Mama papa mane mama?
Mama: Papa keje..nanti kita ambik papa..
Aiman: Oooo papa keje nanti kita ambik yer..yeaaaaahhhhh..

Hermmm..airel lak masa tu tgh dok main2 dlm keta..dia x faham lagi situasi masa tu..tapi dia faham bile dia berjauhan dgn aku..bila sampai umah..aku tgk ada bintik2 kat badan aiman..aku dh syak mesti Aiman kene Chicken Pok..aku jadi risau sgt2..bile mixi balik je trus aku suh mizi bw gi klinik..doc sahkan dia kene chiken pox..so esoknyee aku x hantar..kesian sgt kat die..sbb bintik2 byk tumbuh kat muka..lps tu demam lak..mlm tu aku sms cikgu dia aku x hantar esok..lps tu cikgu dia reply, "klu aiman dah sembuh kak hantar sekolah yer"..alhamdulillah sejuk hati aku dpt sms macam tu..tu pasal le aiman & airel xde dlm pic2 tu..sbb aiman aku x sihat..blh dikatakan serius gak chiken pok die kene..seluruh muka badan kene..lps tu airel lak demamm selsema batuk..aku sedih sgt bile tgk anak2 aku sakit..aku plan nak anta esok sbb tengok dh ok..tapi aku jadi sayu sgt sbb mcmn le kalau diorg x sihat lagi..& aku xde kat sisi diorg..aiman pula dh susut badan die sbb x lalu makan sejak khamis lepas..makan ubat pun susah..airel dh sihat cuma selsema batuk aje stil ada..aku tanya Aiman..kalau dia nk sekolah esok..dia kata "nak mama"..maybe dia faham kan??

Walaumacamanapun aku kena biasakn diorg dgn taska tu sbb x lama lagi aku kena start niaga..niat aku niaga pun sbb diorg..utk bagi ank2 & family aku selesa..lagipun kesian kat suami aku Mizi kerja sorang cari rezeki..sekurang2nye aku xdapat keje..aku niaga sendiri leh le aku tampung ape yang patut..aku pilih utk keje sendiri sebab kalau aku keje sendiri aku ada masa dgn family aku..aku leh atur masa..kalau kerja, mcm ni le jadinyee..bila anak2 sakit..aku jadi susah hati..

Aku still ingat lagi ms aku pindah..aku hantar anak2 aku kat taska depan umah aku utk jg sehari aje sbb aku nk pindah kemas umah ms tu..baru je sehari aku hantar, babysitter kat situ komplen mcm2 psl anak aku..Aiman aku "Buas" laa (dialek utara = lasak; aku pling tak suka perkataan buas ni!!) laa..Airel aku suke nangis laa..boleh tak diorg suh jgn hantar..alsannye "kesian diorg"..ishhhhhhhh..sgt aku geram..bukan hari2 aku hantar..aku hantar CUMA sehari dh komplen anak aku macam2..hati ibu mn yang tak tersentuh bile org lain belum apa2 dah menilai anak kita mcm2..aku tau anak2 aku lasak..tapi jgn le sampai ckp anak aku "buas!!!"..perkataan tu kan membayangkan mcm eeeeeeee..ishh..bile di kenang aku sebak & geram..tu pasal le salah satu nyee kenapa aku rela x kerja dan jaga anak sendiri..sbb aku xnak anak2 aku jadi mangsa keadaan..bile aku dh ready & jumpa pengasuh sesuai baru le aku leh lepaskan..

Aku harap, anak2 aku sesuai di tempat baru..


8 comments:

Dayah said...

Herr..kuatkan semangat, tunjukkan hang kuat insyaAllah, anak2 hang akan paham..mmg sayu le nak tinggai anak..aku yg hari2 dok p hantaq umah BS pun rasa sayu, tambah hang yg dah dekat 4 thun dok dgn Aiman tak pisah..insyAllah, lama2 depa akan faham..cuba terang kat depa (setakat yg depa paham) pasaipa hang kena tinggai depa kat taska..

Lady Ila said...

salam...
mamanya kena kuat anak2 akan kuat juga insyallah. Nnt insyallah anak2 akan paham mama & papa p g cari rezeki..insyallah depa akan o.k..cuma kena bagi masa sesuai dgn kengkawan,,dah sonok kat taska tu depa akan lupa sekejap rindu mamanya..

ppb_ppkp said...

her..insyallah..xlama lagi hero2 hang akan biasa dengan tadika mereka..silap2..hari cuti pon nak pi sekolah....
apepon..aku doakan perniagaan ko berkemabng maju..amin..

sis_nita said...

jap jerr tu dik.. kejutan budaya tak penah pisah dari mama depa.. sebulan dua kang, okay lerr.. kamu kena bagikk depa kata2 semangat.. kata lerr kat taska tu okay.. ramai kawan.. leh cepat pandai sbb belajar.. blablabla.. kang lelama depa musti sonok..

nasz said...

her, kalo hal anak2 ni, kita sbg ibu mmg mudah tersentuh. ape2 pon tu anak2 kita!!

aku harap ko terus kuat semangat la her. mula2 nak sesuaikan diri mmg la anak2 yg dah biasa ngn kita akan ade masalah. aku pon dok fikir nak antar anak aku ke taska sbb nak dia berkawan. tp bila tgk balik keadaan dia, tak jd. tak sanggup lak. hehehe... tp ko kira kuat jugak la, dan aku doakan ko terus kuat dan anak2 ko akan makin seronok duduk kat taska tu...

Bibu said...

tu mmg biasa Her sbb tak biasa berpisah. Tapi kene biasakan jugak. Lama2 akan jadi kebiasaan (ya Rabbi..betapa byk word biasa ni..pap!)

Ape2 pon Her ko kene tabahlah dan bagi derang semangat kay!Tapi pendapat aku le..kene cari taska yang penting disiplin dan unsur didikan yang lebih. kalo de kata buas tu nampak sgt derang ni jenis taska tangkap muat tak pentingkan pendidikan yang sepatutnye derang boleh bagi kat anak2 kita.

fazilzura said...

HERRRRRRR.. aduyai berjurai2 airmata aku pepagi bute, bile aku baca entry ko.. xleh di tahan2.. terkejut berok dak2 opis aku, diorg ingt aku sakit ke..

mmg la Her, adeh sekang kan aku tuko turn drive dgn laki aku pun Akil meraung2.. x leh tahan aku.. ni kan plak 1st time tingalkan diorg kat umh org lain.. uhuhuh sure sebak beb

*HeRdA* said...

terima kasih sume..tu lee..ape2 pun ken le berkorban kan sbb utk anak2 aku gak..mmg sedey sgt bile diorg menangis2 cm tu..tp nk buat mcmn..satu hari kene berjauhan gak..huhu