~Jom turun berat badan cara jimat, selamat & mudah!~

Friday, August 14, 2009

>>Please Allah..make me strong enough...<<

Entry ni pasti membuatkan aku menangis..Ya Allah..tabahkan hatiku..kuatkan semangat ku..Dah banyak hari aku x niaga sebab kesihatan anak2 aku merungsingkan aku..dan Hari ni..aku jadi tak tentu arah..My hubby..My love..kene admit wad untuk medical check up..dalam 2-3 minggu dia kene sakit perut dan muntah2..sebenarnye tak tau sbb apa..aku dh suruh dia gi cek..tapi dia taknak..mmg Mizi jenis tak suke nk gi jumpa doktor..hari ni aku paksa gak dia pergi..tu pn sbb malam tadi dia takleh tido dr mlm samapi ke subuh sbb sakit perut..Alhamdulillah anak2 aku dah sihat dr demam..Ya Allah..banyak ujian telah aku hadapi..tapi aku bersyukur, engkau berikan aku kekuatan untuk mengharungi semua ni.. Aku temankan mizi gi hospital utk cek-up..bila turn jumpa doktor..doktor pun tanya mcm2..lepas tu doktor pandang aku..doc tu kata maybe Jaundis (Penyakit Kuning)..tapi tak tau gak..ada kemungkinan takut sakit buah pinggang..atau batu karang..so doc tu pun ckp kt aku.. "saya masukkan dia dalam wad ye..utk cek-up..boleh yer".. Ya Allah, masa tu mcm2 perkara dlm otak aku..air mata aku nak mengalir tapi aku tahan..mizi diam aje..Aiman Airel xde masa tu aku hantar ke pengasuh..lepas tu doktor suh mizi ikut nurse utk admit wad..buat x-ray, scan, ambik darah..aku pun temankan mizi naik atas masuk wad..lepas tu nurse dtg balik utk bw gi x-ray..aku temankan gak..bayangkan le..ms tu aku sedih sgt..hati aku tak tenteram..aku nak menangis tapi aku tahan gak..mizi diam aje..dia just ulang2 ckp dia tak sakit sgt dh..aku trus ckp.. "papa jgn mcm tu..papa kene cek gak..nanti melarat lagi teruk" dia diam.lepas tu aku tak dpt tahan lg sedih aku ..aku minta diri nk gi toilet..sampai aje toilet..aku nangis..aku nangis puas2..dlm hati aku berdoa..supaya aku kuat smngat..supaya x jd apa2 yg serius kt mizi..trus muka anak2 aku mjelma dlm otak..lepas tu aku lap muka..aku istigfar..tenangkn diri..aku kuar..tp aku still x dpt tahan air mata..aku pura2 gosok mata..mizi masuk dlm x-ray room..ambik darah..buat ultrasound..aku dok luar tggu..bila dia kuar..aku tnye doc ckp ape..dia ckp doc x dpt pastikn lagi..x nmpk lg..nk kene cek balik esok sblum makan.. ms tu dh nk pukul 4pm..aku mnta izin balik dulu sbb nk ambik ank2 aku..aku salam mizi..cium tgn..dia naik atas masuk wad balik..sepanjang perjalanan balik..hujan..dlm keta aku nangis..pasang radio tetibe ade ceramah dlm radio..ustaz tu ckp "setiap kesusahan, akan ade kesenagan selepas tu..kene tabah hadapi semua..ujian dtg dari Allah"..kebetulan lak..aku pn rs tenang..then Azan Asar dlm radio kuar..aku pun stop nangis..tp dlm hati aku trus berdoa.. Sampai umah lepas ambik anak2 aku..Aiman tanya..

Aiman: "Ma, papa mana?"

Mama: "Papa takde..dia sakit..kene dok hospital"

aku tak dpt tahan aku nangis..aku tunjuk gambar Mizi kt atas katil wad..aku kene terus terang sbb Aiman jenis yg suke nk tau cerita..selagi aku tak beritahu..dia akan tanya..walaupun aku ckp mizi kerja..dia kana tanya lagi bila mizi balik..

Aiman: "oooo..papa keje kat hospital yer..papa sakit yer..dia takleh balik..mama jgn risau yer"
Ya Allah..aku bertambah hiba..aku peluk Aiman..dia senyum aje..takpelaaa dia x faham lagi..


Lepas tu aku sms mizi..aku ckp aiman tanya dia..mizi suh bgtau mizi keje..lps tu aku tnye dia camne..dia bru lps makan..dan...masih rasa sakit lagi...Ya Allah..jgn le jadi apa yg serius kat dia..kuatkan le semangat aku..tabahkan le jiwa aku..Astagfirullahalazim..




17 comments:

miemiey said...

salam..akak sabar ye semua ujian dtg dari allah..kita patut bersyukur yg suami akak masih dipjngkan umur..sape yg tak sedih kl terjadi begini dkt suami..lagi2 saya ni surirumah sepenuh masa..idup kami bergantung pada hubby..berdoa pada tuhan..solat hajat ye kak moga allah sembuhkan suami akak...

*MaMa HeRdA* said...

t.ksh miemiey..InsyaAllah..akk pun harap mcm tu..

ZiE FAUZi said...

salam...byk la bersabar.. setiap apa yg terjadi ni mesti ada hikmahnye.. byk kan berdoa yer

ppb_ppkp said...

herda..aku doakan semoga mizi sihat..xder ape2 la..cuma cuaca skrg ni buat ramai org xsihat....
insyallah...doa byk2 ek.bersangka baik dengan Allah

CikMin said...

her...cikmin doakan agar mizi cepat sembuh ye..moga xde yg serius..sementara tu her jaga anak baik2 ye...kuatkan semanangat ok..

sis_nita said...

bersabar laa dik.. ko jgn mengeluh yerr.. mmg berat bahu yang memikul tapi sekurang-kurangnya ko dapat peringatan sedikit dari ALLAH s.w.t. orang-orang yang mendapat dugaan adalah orang-orang yang terpilih..

el said...

ha betul tu kata kak nita..
ujian dr Allah tu makna dia org yg terpilih dan org yg disayangi..huhuhu
xpelah cam dlm radio tu kata...
setiap kesusahan...sok2 ni senang le..
her aku tau ko tabah kuat semangat..aku doakan mizi xde pape...skrg ni musim pyakit..nak plak jerebu
doa byk2 yer...

Dayah said...

Her..tabahkan hati..aku tau berat mata memandang, berat lagi bahu hang yg memikul..sentiasa ingat ujian Allah tanda Dia sayang... insyaAllah, aku dn keluarga doakan Mizi tak apa2..dan hang sekeluarga sihat bahagia hendaknya..

syahfiza abd samat said...

her,aku phm perasaan ko waktu nie coz aku pon penah alami mende yg same dulu..mase tu lg lah aku tgh peknen 5 ker 6mth camtu,hb aku admit ward sbb denggi,sedih aku kene blk umah sorang2 mase tu..tp kesabaran & doa mmg penting.anggap tu 1 ujian drNya krn Allah sygkan hambaNya dgn beri kte sume ujian...sabar yer her..

norell said...

sabar atas ujian Allah

Ibu Mifzal Arsyad said...

sabar her ya....insya Allah..x de apa2 tu...semuanya baik belaka...

*MaMa HeRdA* said...

t.kasih semua..atas doa..sokongan..aku bersyukur dan redha atas apa yg terjadi..

NurShahFamily said...

semoga her lebih tabah tuk ujian nie. ketabahan her akan jadi semangat tuk hubby and aiman.
insyaallah semua baik2 je.

az1ra said...

sabar banyak2..InsyaAllah semuanya selamat

mummy teha said...

k.her sedihnye aku bace..tabah ye..
ujian adalah tarbiah dr Allah..smoga abg mizi cpt sembuh,amiin

ai said...

ALAMAK her!!!!

Aku baru je tau pasal ni...Semoga kau TABAH k...aku doakan yg terbaik utk kau..

shah-ila-ain said...

kuatkan semangt her...coz dorang semua perlukan kekuatan ko senagai is3 dan ibu k...tabahkan hati n doa tawakal pd Allah...yup..sebalik kesedihan akn ada kebahagiann...insyaAllah...